امیرغلام نژاد/ منبع: AS: تا زمانی که لیونل مسی با پپ گواردیولا آشنا نشده بود، حتی نمی‌دانست که رژیم غذایی چیست...

 راز موفقیت مسی در دستان پزشک ایتالیایی

 تا قبل از آن هرگز طعم ماهی را تست نکرده بود و معمولاً در وعده‌های غذایی‌اش پیتزا، پیراشکی یا شنیتسل می‌خورد.

با روی کار آمدن پپ گواردیولا به عنوان سرمربی بارسلونا، او به بازیکنانش دستور داد که وعده‌های صبحانه را دور هم و قبل از برگزاری جلسه تمرینی صرف کنند و بعد هم وعده‌های غذایی شان را طبق منویی که در ابتدا دکتر رامون سگورا و سپس استبان گوروستیاگا، متخصص تغذیه تدارک دیده بودند، مشخص کرد.

بعد از جدایی گواردیولا از بارسا، این عادت کنترل غذایی ترک شد و به قول چارلی رکساچ، یکی از سرمربیان قدیمی تیم کاتالان، مسی دوباره شروع به پیتزا خوردن کرد. تصاویر موجود از لیونل مسی در این دوره کاملاً این موضوع را تأیید می‌کند؛ مسی دوباره چاق شده بود. در دوره حضور تیتو ویلانووا و تاتا مارتینو روی نیمکت مربیگری آبی اناری‌ها، مسی رژیم غذایی‌ای را که گواردیولا برای بازیکنان آماده کرده بود، کنار گذاشت. این دو مربی هم نسبت به گواردیولا خونسردتر و بی‌تفاوت‌تر با بازیکنان رفتار می‌کردند و در مسایل مختلف، از جمله تغذیه بازیکنانشان، نظر خاصی نداشتند. در طول همین مدت بود که مسی با چندین مصدومیت عضلانی روبرو شد و کمی هم چاق شد. همین ماجرا سبب شد تا او به سراغ سیلویا ترمولدا، متخصص تغذیه که بیشتر در زمینه ورزشهای سه گانه مشورت می‌داد، برود و زیر نظر او کمی از وزنش کاست تا برای جام جهانی آماده باشد.

 بعد از برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 بود که مسی خودش را به دستان دکتر جولیانو پوسر، متخصص تغذیه‌ای که ساکن ساچیل ایتالیاست، سپرد و هر 6 ماه یک بار به نزد او می‌رود تا تستهای مشخصی را انجام داده و دستورهای تغذیه‌ای از او بگیرد.

این دکتر ایتالیایی، راز موفقیت مسی و روی فرم آمدن اوست. مسی زیر نظر او چهار کیلو وزن کم کرده و حالا در ایده آلترین شرایط ممکن برای حضور در میادین ورزشی، امیدوار است که دیگر رنگ مصدومیت را نبیند.

بعد از اتمام رقابتهای کوپا آمه ریکای امسال، صحبتهای زیادی در مورد عملکرد مسی مطرح شد و دیدگاه‌های کارشناسانه زیادی  در مورد تغییرات در رژیم غذایی او به گوش می‌رسید، اما اگر تصویری از مسی امروز با مسی چند سال پیش را با هم مقایسه کنید، تفاوت را کاملاً احساس می‌کنید.

چند ماه پیش بود که جزییات بیشتری در مورد رژیم غذایی او و پزشک متخصص تغذیه‌اش منتشر شد؛ حالا در رژیم غذایی مسی سبزیجات جایگاه ویژه‌ای دارند. او حالا فقط محصولات کشاورزی را که به شیوه طبیعی و کاملاً ارگانیک پرورش داده می‌شوند، مصرف می‌کند. استفاده از گوشت قرمز و سفید، ماهی، هرگونه ماده‌ای که در آن آرد تسویه شده به کار رفته و تمام موادغذایی کنسرو شده، یا موادی که به آنها آفت کش و قارچ کش زده شده، مواد حاوی آسپارتام و چربی‌های اشباع شده برای مسی ممنوع اعلام شده و در کنار آن الکل نیز به طور کلی ممنوع و فعالیتهای ورزشی بیش از پیش در برنامه‌هایش گنجانده شده تا به او در حفظ سلامت و بالا رفتن راندمان کاری‌اش در زمین چمن کمک کند.

ایده پرداز این برنامه و مسؤول هدایت مسی در پیاده سازی این رژیم همان متخصص ایتالیایی، یعنی دکتر جولیانو پوسر است. حالا دیگر سبزیجات، میوه‌های فصل و آب معدنی سالم غذای مسی را تشکیل می‌دهند. به گفته این پزشک، باید استفاده از مواد غذایی پروسس شده و یا موادی که با هر گونه آفت کشی آلوده شده اند، جلوگیری کرد. او به علاوه برنامه‌های ورزشی خاص و تراپی‌های احساسی ویژه‌ای را نیز برای مسی درنظر گرفته که زیر نظر فیزیوتراپ وبا استفاده از اسانس ویژه‌ای با عنوان Flores de Bach انجام می‌گردد.

تمام بازیکنان دیگری که زیر نظر این متخصص تغذیه هستند، از جمله ماسچرانو، و سرخیو آگوئرو و چندین بازیکن دیگر نیز کاملاً تغییرات محسوسی را در سلامت و بهبود راندمان فیزیکی شان حس کرده اند.

      کمک مالی مسی به یونیسف

ستاره آرژانتینی باشگاه بارسلونا اخیراً مبلغی در حدود نیم میلیون یورو به کمپین «یک خورشید برای کودکان» یونیسف اهدا کرد تا بدین ترتیب در برنامه‌های خیریه یونیسف مشارکت کرده و به علاوه در یک پیغام ویدیویی، پیغامی را نیز منتشر کرد: « این افتخار بزرگی برای من است که با یونیسف به همکاری بپردازم.» این غافلگیری بزرگی برای کمپینی بود که در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین راه اندازی شده است.

      تأسیس 3 کلینیک در الجزایر

علاوه بر کمکهای شخصی لیونل مسی به یونیسف، بنیاد خیریه او نیز دایم در حال رسیدگی به امور نیازمندان است. حالا بنیاد خیریه مسی توانسته سه کلینیک دیگر در الجزایر احداث کند تا در این کلینیکها به افراد نیازمند رسیدگی شود.

مسی با انتشار پیغامی در شبکه‌های اجتماعی، خوشحالی‌اش را از این موضوع ابراز کرد: «از گروه اوردو که همچنان با بنیاد لئو مسی همکاری می‌کند تا بتوانیم پروژه احداث کلینیکهای سیار را در سراسر دنیا ادامه دهیم، متشکرم.»

 با اتمام تعطیلات تابستانی، لیونل مسی به اردوی تیم کاتالان بازگشته و به قصد فتح جامهای بیشتر، کارش را زیرنظر لوئیس انریکه آغاز کرده است. با این مشارکتها در امور خیریه، قطعاً مسی علاوه بر زمین چمن، در خارج از چمن هم لبخند رضایت بر لبانش خواهد داشت. بنیاد لئو مسی در سال 2007 فعالیتش را آغاز کرد تا به افراد نیازمند در سراسر دنیا کمک رسانی کند.

      تولید دسری با عنوان «گل مسی»

جوردی روکا، یکی از مالکان «سلر د کان روکا» که جزو یکی از بهترین رستورانهای دنیاست، اخیراً در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بود و در جریان یک مراسم ویژه، یک دسر مخصوص را به حدود 500 میهمانش معرفی کرد، دسری با نام «گل مسی».

این دسر  در یک توپ نصف شده از جنس شیشه‌ای سرو می‌شود که روی آن چمن قرار داده شده و خود آقای روکا در مورد مزه این دسر گفته: درتهیه این دسر از شیر،مرکبات، نوعی میوه استوایی و کمی اوکالیپتوس استفاده می‌شود و در منطقه‌ای که مسی بعد از رد کردن سه بازیکن حریف موفق به گلزنی شده نیز دروازه‌ای از جنس شکر قرار داده شده است.

توپی که روی این دسر دیده می‌شود هم کف شیر شیرین است که باید آن را در شبکه‌ای از شکر قرار داد تا تبدیل به گل شده و بتوان دسر را تا پایان خورد.

 او در مورد حضورش در آرژانتین گفت: « در آرژانتین حس کردیم که در خانه خودمان هستیم. استقبال خیلی خوبی از ما شد و تولید یک دسر مشابه یکی از گلهای بهترین بازیکن آرژانتین، بهترین راه برای قدردانی از مردمان این کشور بود.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.